AMARAN SERANGAN VIRUS Worm_downad.AD

|

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Tuan/Puan,

Dengan hormatnya perkara di atas dirujuk.

Untuk makluman, sejenis virus komputer Worm_downad.AD sedang merebak dan menyerang Server/PC/Notebook pengguna di beberapa kementerian dan agensi lain. KPM tidak terkecuali dari bahaya serangan virus tersebut. Serangan virus ini akan mengakibatkan simptom-simptom seperti berikut :-

  • Pengguna gagal log masuk komputer kerana ia dihalang (Windows Credential)
  • Port traffic 445 begitu tinggi dan akses rangkaian yang menjadi sangat perlahan
  • Capaian kepada website keselamatan gagal ( seperti Trendmicro.com, Microsoft.com, dsb)

Ciri-ciri komputer yang berisiko tinggi dijangkiti virus tersebut adalah :

  • Server/PC/Notebook yang tiada kata laluan ( no password )
  • Katalaluan yang lemah; mudah diteka (spt : password, password123, p@ssword)
  • Tidak melakukan patches terkini dari Microsoft ( khususnya ms08-067.mspx – Windows Server 2003 dan Windows XP ) This patch is available through Windows Update
  • Dan pattern antivirus tidak terkini / lesen antivirus tamat tempoh

Sekiranya Server/PC/Notebook tuan/puan memenuhi kriteria atau mana-mana item no (2).

Sila dapatkan nasihat dan bantuan dari pegawai IT/teknikal/juruteknik komputer bagi mengatasi masalah tersebut. Tuan/puan juga boleh melakukan sendiri langkah-langkah seperti berikut sebagai tindakan awalan iaitu :-
  • Pastikan anda memasuki Server/PC/Notebook dengan katalaluan
  • Tukar katalaluan sebolehnya mengandungi kombinasi alphanumeric ( cth : qwERT&*()_2008 atau bpk2011!@#_KPM atau shaRIL12_12 )
  • Run kan file patches dari Microsoft ( ms08-067.mspx boleh juga diperolehi di http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/MS08-067.mspx ) :

Jika anda pengguna Windows XP ( 3 File terlibat )
  • Download Folder ( \\10.22.70.12\antivirus\Patches - Microsoft\WinXP )
  • Masukkan akaun dan password KPMDOM anda.
  • File yang perlu anda execute (WindowsXP-KB958644-x86-ENU.exe, WindowsXP-KB958644-x86-ENU.exe dan WindowsXP-KB958644-x86-ENU.exe )
  • Download Folder ( \\10.22.70.12\antivirus\Autorun Removal )
  • File yang perlu anda perlu execute (remove_autorun.exe, dan tsc.exe)

Juga boleh diperolehi di

http://10.22.38.21/download/Antivirus/1.Antivirus%20Trend%20Micro%20KPM/Microsoft%20Patches/

Jika anda pengguna Windows Server 2003 ( 2 File terlibat )

  • Download Folder ( \\10.22.70.12\antivirus\Patches - Microsoft\Server 2003 )
  • Masukkan akaun dan password KPMDOM anda.
  • File yang perlu anda perlu execute ( WindowsServer2003-KB957095-x86-ENU.exe, dan WindowsServer2003-KB958644-x86-ENU.exe)
  • Download Folder ( \\10.22.70.12\antivirus\Autorun Removal )
  • File yang perlu anda perlu execute (remove_autorun.exe, dan tsc.exe)


Juga boleh diperolehi di http://10.22.38.21/download/Antivirus/1.Antivirus%20Trend%20Micro%20KPM/Microsoft%20Patches/

Jika anda pengguna Operating System yang lain. Sila buka url berikut http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/MS08-067.mspx:

Tuan/puan oleh menyemak samada Server/PC/Notebook anda telah di patch ( ms08-067.mspx ), sila download va_test.zip (see link below) – and run test_patch.exe

\n Alamat emel ini telah dilindungi dari spam bots, anda perlukan benarkan Javascript untuk melihatnya /_asiasupport/Malware/WORM_DOWNAD/va_test.zip ftp://ftpuser: Alamat emel ini telah dilindungi dari spam bots, anda perlukan benarkan Javascript untuk melihatnya /_asiasupport/Malware/WORM_DOWNAD/va_test.zip">ftp://ftpuser: \n ftp-trend@ftp-download.trendmicro.com.phAlamat emel ini telah dilindungi dari spam bots, anda perlukan benarkan Javascript untuk melihatnya Alamat emel ini telah dilindungi dari spam bots, anda perlukan benarkan Javascript untuk melihatnya /_asiasupport/Malware/WORM_DOWNAD/va_test.zip

Jika tuan/puan pengguna antivirus Trend Micro, lakukan juga Update secara manual dengan langkah berikut :

· Klik kanan tetikus pada icon antivirus Trend Micro di taskbar


· Pilih Update Now.


· Pastikan kerja update ini complete/berjaya

· Kemudian pastikan item-item tersebut adalah yang terkini ( sama seperti di gambar di bawah ) . Klik kanan tetikus pada Icon antivirus Trend Micro di taskbar, kemudian pilih Component Version. Sekira ia tidak menyamai, sila dapatkan bantuan dari pegawai IT/teknikal/juruteknik komputer.


· Restart Server/PC/Notebook

· Lakukan Manual Scan hingga selesai.

Oleh demikian, semua pihak diharap mengambil tindakan sewajarnya dalam menghindar Server/PC/Notebook di KPM menerima kesan serangan virus tersebut. Tuan/puan adalah dinasihatkan untuk memohon bantuan pegawai penyelaras IT/teknikal/juruteknik komputer di organisasi masing-masing dalam hal tersebut.

p/s : Kepada semua Penyelaras ICT KPM di bahagian/JPN/PPD/PPG. Sila sebarkan emel makluman ini kepada semua pihak berkaitan

Sekian, dimaklumkan.

PEGAWAI KESELAMATAN ICT, BTMK

No comments:

Post a Comment